Inteligencja ruchowa


Zdobywanie informacji poprzez ruch, uczenie się w toku wykonywania czynności, świadomość własnego ciała – to domeny inteligencji ruchowej. Osoby z tym rodzajem inteligencji lubią się ruszać, tańczyć, uprawiać sporty. Dzieci i młodzież o inteligencji ruchowej charakteryzuje wysokorozwinięte poczucie równowagi, zręczność, plastyczność i gibkość ciała. Potrafią ekspresją ciała zaprezentować różne stany psychiczne bez konieczności słownej narracji – doskonale posługują się „mową ciała”. Osoby z domeną inteligencji ruchowej posiadają zdolności manualne i preferują prace ręczne. Ciężko im usiedzieć w jednym miejscu, wolą angażować się w różne działania, często sami je inicjują w grupie. Najszybciej uczą się przez naśladownictwo – obserwując demonstracje innych, podążają za ich wzorem i metodą prób i błędów dochodzą do celu.

Jeśli cechujesz się inteligencją ruchową to warto w trakcie nauki pamiętać o tym, że:

– możliwość poznawania przez dotykanie i manipulowanie warunkują powodzenie efektywności procesu uczenia się;

– ćwiczenia ruchowe usprawniają pracę Twojego ciała, ale przede wszystkim pozwalają pracować Twojemu mózgowi w odpowiedni sposób;

– uprawianie dowolnej dyscypliny sportowej pozwoli Ci osiągnąć sukcesy i przyczyni się do zwiększenia poczucia własnej wartości;

– przed rozpoczęciem nauki, ale także w trakcie uczenia się gimnastyka pomoże Ci w szybszym zapamiętywaniu treści;

– zabawy bazujące na refleksie i zwinności sprawią Ci wiele radości oraz mogą sprzyjać zintegrowaniu się z grupą;

– majsterkowanie, robótki ręczne czy modelarstwo nie muszą być tylko hobby, gdyż ich wykorzystania jest możliwe w nauce;

– taniec i pantomima oraz inne sposoby ruchowego, cielesnego przekazywania informacji są jednymi z lepszych metod uczenia się poprzez ruch;

– kuglarstwo czyli np. żonglowanie pomoże usprawnić obie półkule mózgowe, jednocześnie podnosząc poziom atrakcyjności działań.