Słuchowcy – kim są i jak ich wspierać?


interaktywne

Osoby z dominującym audytywnym systemem reprezentacji lubią słuchać innych, choć sami też dużo mówią. Preferują rozmowy, w których sami mogą się swobodnie wypowiadać. Nie korzystają z pokazów, ani demonstracji – wolą ustny instruktaż. Mają problemy z czytaniem map lub wykresów, preferują zapytać kogoś o drogę lub skonsultować z kimś dany problem.

Słuchowcy używają słów typu: posłuchaj, porozmawiajmy, to brzmi przekonująco, to daje harmonię, to daje zgrzyt, akcent, rytm, głośny, monotonny, pytać, dyskutować, oniemiały, ogłosić, rezonować, żyć w harmonii, pozostać bez echa, donośna idea, ostatni dzwonek….
Powiedzą: „Ten pomysł brzmi bardzo interesująco!”, „ Słyszę sprawę!”, „Dobrze mi to gra!”, „Ładnie się komponuje.”, „Czuję zgrzyty lub harmonię”.

Unikają czytania, w szczególności długich opisów (np. przyrody), a w książkach nie są dla nich istotne, ani też nie zauważają ilustracji. Wolą czytać na głos lub przynajmniej poruszać ustami w trakcie czytania „po cichu”, by usłyszeć treść tekstu. Wolą muzykę niż sztuki wizualne.
Prędzej zapamiętają nazwisko i imię, aniżeli twarz autora książki. Będą kojarzyć informacje zasłyszane bardziej od tych przedstawionych wizualnie.
Nie zwracają uwagi na szczegóły. Łatwo się dekoncentrują w wyniku hałasu. Mają potrzebę wypowiedzenia swoich refleksji, wniosków – „głośno myślą”. Często podczas pracy podśpiewują lub nucą.
Zdarza im się rozmawiać samym ze sobą, mają tendencję to wypowiedzi monologowych typu „potok słów”.

Generalnie słuchowcy, kiedy myślą to patrzą na wprost.
Kiedy przypominają sobie coś (dźwięki lub słowa) patrzą lekko w lewo (na wysokości uszu). Kiedy wyobrażają sobie dźwięki lub nowe słowa (zdania), patrzą lekko w prawo.

Typowi słuchowcy mówią na średnim poziomie, średnio szybko, wykonują gesty na wysokości barków, wzrok utrzymują na wysokości uszu. W czasie słuchania często przekręcają głowę, nadstawiają uszu. Prośba, aby nie odwracali się w czasie mówienia (robią tak, by nadstawić uszu) – dekoncentruje ich.

Sposobami na rozwijanie kompetencji i poszerzanie wiedzy słuchowców są:
– uczestniczenie w wykładach, żeby poznać określony kontekst, dla wprowadzenia i podsumowania większych partii materiału;
– rozmowy, panele dyskusyjne, żeby mieć okazję doświadczyć rozmaitości poglądów i ocen oraz umieć przedstawiać, bronić i korygować własne stanowisko;
– zadanie pytania i próby odpowiedzi na nie, żeby dziwić się i dociekać oraz formułować swoje myśli;
– wypowiedzi ustne na zadane tematy, żeby mieć możliwość przedstawienia swojej pracy w jak najbardziej przystępny dla siebie sposób;
– wystąpienia publiczne, prezentacje na forum, żeby dawać dowód kompetencji mówcy i prelegenta;
– korzystanie z dyktafonu w celu nagrywania, żeby później móc odsłuchiwać ponownie informacje i lepiej móc zapamiętać treści;
– zabawy słowne, typu układanie treści piosenek, wierszyków, rymów, żeby nowopoznane słowa, treści lepiej zapamiętać.

Pozostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *